اخبار


برگزاری نشست تخصصی با دکتر علی الرئوف، شهرساز برجسته بین‌المللی
سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، در راستای گسترش روابط علمی و بین‌المللی و تبادل تجربیات پیشرفته در حوزه شهرسازی، مفتخر است میزبان دکتر علی الرئوف، پژوهشگر، شهرساز و عضو سابق هیئت‌مدیره جامعه جهانی شهرسازان (آیزوکارپ) بود.

این نشست تخصصی در روز نهم آذر ۱۴۰۴ برگزار شد. در این دیدار، مهندس مهدی محرمی شام اسبی، ریاست سازمان ضمن خوشامدگویی به مهمان ارجمند، بر اهمیت گسترش روابط فی‌مابین تأکید و اعلام آمادگی کرد تا این همکاری در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای مشترک تداوم یابد.

دکتر الهام امینی نیز با ابراز خوشامدگویی، آمادگی سازمان برای همکاری همه‌جانبه با نهادهای شهرسازی قطر را اعلام و برگزاری مستمر نشست‌های تخصصی و تبادلات این‌چنینی را در دستور کار برنامه‌های آتی سازمان معرفی کرد.

در ادامه، دکتر الرئوف سخنرانی‌ای با موضوع «بازسازی بافت تاریخی دوحه با نام مشریب (Msheireb) ارائه داد.

آقایان دکتر مهدی روانشادنیا، مهندس محمد احمدی و دکتر امیرحسام‌الدین آرمانپور نیز در این نشست حضور فعال داشت.

در این ارائه به تشریح مبانی نظری و خطوط فکری حاکم بر پروژه عظیم بازسازی ۳۱ هکتاری مرکز قدیمی دوحه، با هزینه‌ای حدود ۵/۵ میلیارد دلار پرداخته شد. رویکرد اصلی این پروژه، مبتنی بر اصول توسعه پایدار، بهینه‌سازی مصرف انرژی و هوشمندسازی با هدف خلق یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای هوشمند جهان بوده است.

این مراسم با نمایش تصاویر، نتایج عملی حاصل از این تفکر طراحی را در قالب محله‌های گوناگون پروژه مشریب ازجمله محله دیوان امیری، محله میراثی، محله خرده‌فروشی، محله مسکونی و کاربری مختلط و دروازه تجاری به حاضرین نشان داده شد.

در پایان، به پاس قدردانی از حضور و انتقال تجربیات ارزشمند دکتر علی الرئوف، هدایا و لوح تقدیری از سوی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به ایشان اهدا شد.

برگزاری چنین نشست‌هایی، گواهی بر عزم و افتخار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برای تحکیم روابط بین‌المللی و تبادل دانش و نوآوری با مراکز علمی و اجرایی معتبر جهانی است. این تعامل سازنده، گامی بلند در جهت ارتقای دانش و استانداردهای حرفه‌ای جامعه مهندسی کشور محسوب می‌شود.